28 Temmuz 2016 Perşembe

Japonlar Böcek Mi Yiyor?

 Şu Japonlar ne yiyor işine artık bir açıklık getirelim istiyorum.Çünkü her gördüğümüz çekik gözlüyü bir sanmakla kalmıyor,üstüne de ne yiyip içtiklerini zerre kadar bilmediğimiz halde,”iyy zaten bunlar böcek yiyo.Her pislik bunlarda!” diye aşşağılamaktan geri kalmıyoruz..Ki asıl pisliğin ne olduğu çok tartışılabilr bir kavram bence..Neyse..
 Ben açıkçası Çin yada Kore yemek kültürü hakkında çok fazla bilgiye sahip değilim.Sadece Japonya’daki restoranlarından biliyorum.Bendeki imajları şöyle ki,Koreliler acıyı ve mangal tarzı eti seviyorlar.Her şeyin yanında Kimchi denen acı turşuları geliyor.Çinliler ise tuzlu mu tatlı mı karar veremediğim tatları.Bir de tadına doyulmaz mantıları var ki tek sevdiğim Çin yemeğidir.
 Çin’e gittiğimde bu konuda meşhur belli bir sokakta,şişe batırılıp kızartılmış yılan etlerini,ipek böceklerini,akrep gibi bişeyi (akrepmiydi bilmiyorum) de gördüm.Ama bunlar da yaygın bir yemek anlayışı mı onu da bilmiyorum.Çin Japon Kore ortak ne var diye sorarsanız,haşlanmış pilav ve noodle.Ondan ötesini ben de bilmiyorum.Merak eden araştırsın.
Ben size Japon yemeklerini anlatayım.Bildiğim kadarıyla.Japon yemeğinde “Dashi” herşeydir.Yemek güzelse “dashisi çok güzelmiş” denildiği olur.Salça yok mu diye soran çok oluyor.İşte Japonya’da salça, dashi.
 Peki nedir dashi? Bizde de var aslında.Et suyu..Tavuk suyu.Evet bunlar da bir dashi çeşidi.Ama Japonya’da bu kadarla kalmıyor.Kurutulmuş balık,yosun çeşitleri ,bir çeşit mantar çeşidi vs,herhangi biri yada birkaçıyla ile de dashi yapılıyor.Suyun içinde bir gün filan bekletilip,yada hafif kaynatılıp elde ediliyor.Sonra bu dashi biiiir sürü şeye,hatta herşeye kullanılıyor.Geleneksel Japon yemeğinin en temel malzemesi dashi ve üç kankası.Mirin,şeker,sake.Bu üçünü birleştirdiniz mi Japon tadını yakalıyorsunuz.Mirin’i ne diye çevireyim bilemedim.Google pirinç şarabı diyor.E doğrudur.Sake de sake zaten.Evet bunları yemeğe koyuyorsunuz amxxa azıcık.Ve zaten var olan alkol yemek pişerken uçuyor.Bunlarla sebze haslama,tavxada kavurma tarzı,ama en temelde balık vs herşey yapabilirsiniz.Meze tarzı şeyler de xvar ama oraya girersem hiç çıkamam,üstten üstten gidelim.
Sonra birde “Men ” var. en sevdiği şey!”men” demek spagettiye benzeyexn ama Japonya’da kırk çeşidi olan,hani şu ingilizce’de “noodle” denen şey..Yalnız men diyip geçmiyorsunuz.Ayrı bir dünya.Çeşitlerinden en çok bilineni “Rağmen”. Cup noodle diye Türkiye’de de satılıyor ya işte OBurda rağmen restoranlarında aslını yiyebiliyorsunuz tabi.Sonra “Udon” var.tadı,malzemesi,kalınlığı rağmenden çok çok farklı.sıcak ve soğuk yenebiliyor.Bir de “Soba” var.Makarna gibi görünüyor ama şu çiçekten yapılıyor.
Normal un da vardır heralde içinde.ayrıntısını bilemiyorum.Ama bir taraftan bayıla bayıla yerken,birçok Japon’un da alerjisi var iyi mi.Tehlikeli boyutta..Yazık..
Bu noodle çeşitlerinin içinde tabiki dashi var.Çeşidine göre üstüne konulan kızartmadır vs var.x
 Kızartma dedim de,kızartma da var bol bol.Karage(tavuk kızartma),Korokke(kıymalı patatesli kızartma toplar),Tempura ( özel unuyla kızartılan sebzeler) vs.”Ayyyy  nasıl olur!!Hani sağlıklıydı Japon yemeği!Cık cık cık.Çok da matah değilmiş yaaeenii.” şeklinde yorumlar da duymuşluğum var. 🙂Japonya’ya geldiğinin üçüncü günü arkadaşlardan. 🙂 Elit mideye olmadı şimdi.Böcek yiyek daha iyiydi.Hiç değilse kalsiyum. 🙂
 Dışarıda yemek yediğiniz zaman bir de dünya mutfağı var ki..Hani öyle özentiden menüye ismini tam söyleyemediğimiz birşeyi koyup,moda olup heryerde olmasından bahsetmiyorum.Yakın trendler var tabi.Bunlar da insan ama bahsettiğim şu ki,aklınıza gelecek her ülkenin restoranını bulabilirsiniz burada.En çok İtalyan ve Hint yaygın.Fransız vs de çok var.Onun dışında nadir olmakla birlikte,canım istedimi gelinimin memleketi Belarus yemekleri de yiyebiliyorum.Merak edip Lübnan yemeği yemeye gidebiliyorum.Restoran sahipleri genelde o ülkenin insanları tabi.”Ayyy bunlar eliyle yer”demiyor,gidiyorlar demekki..Var var Türk Restoranı da var.Bol bol.
Böyle işte.Çok genel anlattım.Yemek konusu önemlidir.İki satıra sığmaz.Kültürdür.Onun için önce bi genel anlayalım dedim.Ara ara “kahvaltı” vs başlığı altında,daha ayrıntılı anlatmak niyetindeyim ama özünü şöyle bilin ki,Japonlar çok tuzlu,çok koyu tatlı şeyler yiyemezler mesela.Çünkü tadlar hep hafiftir burada.İçine koyduğunuz havucun,kabağın tadını hissetmezseniz o yemek güzel değildir.havuç vardır havuç vardır.Dilim dilim yer tadına varırsın.Dünya paradır.Değerlidir.Havuç ulen! değildir.Dolapta sebze çürümez.Mangal dediğin on dakikada süpürülmez.Etler bir tane bir tane,lahanalar yaprak yaprak tadına varılarak yenir.Yemeğin özü budur kıymet bilinir.O zaman daha bir tatlı olur.Japonlar bir yere gezmeye gitti mi,önce yediğini anlatır.Hatta bazen sadece yediğini anlatır..
Kısacası ben hiç Japonya’da böcek möcek yemedim.Görmedim de.Ama görseydim eminim hakkını verirlerdi…
Not:Japon yemeklerine ilgisi olan arkadaşlar,Japonya’da çok cici bir arkadaş daha çok yemeklere yer verdiği bir blog yazıyor.Uğramanızı tavsiye ederim. → Ozgu Ozden

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder