28 Temmuz 2016 Perşembe

Soru Cevap 1.Bölüm

 Çok sık aynı tür sorulara karşılaşıyorum bu ara.Elimden geldiğince de cevaplamaya çalışıyorum ama yetişemiyorum,eksik kalıyor.Onun için şöyle toptan,geniş geniş yazayım dedim.Sordukça da ne ilginç sorular geldi. 🙂Uzatmayayım buyrun;
Öncelikle en çok sorulan soruyu ve çok önemli bir konuyu açıklığa kavuşturalım.

1)Japonya’ya nasıl gelinir?Çalışma şartları nasıl?Orda yaşayabilir miyiz?

Vallahi bu sorunun kesin bir cevabı olsaydı,sanırım Japonya Türk arkadaşlardan geçilmezdi..Bu kısmı atlayan genç arkadaşlar çok oluyor ama Japonya’da veya dünyann herhangi bir vatandaşı olmadığınız ülkede yaşamanız için oturma vizesine ihtiyacınız var.O ülkede yaşamanızın bir sebebi olmalı.Yoksa sınır olmazdı değil mi dünyada?
Vizenin de birkaç çeşidi var.Ya çalışacaksınız,ya okuyacaksınız,yada evleneceksiniz.Bir de iltica miltica var,onları ben bilmiyorum..Çalışmak kısmına gelince,Japonya’da elbet iş var.Ama Japonya’da işe girebilmek için niye bir Japonu değil de onun yerine sizi almaları gerektiğine temin edecek bir durumunuz olmalı.Türkiye’den durup dururken hop diye burada işe girmek uzak bir ihtimal..Şu an çalıştığınız işinizle bir bağlantı olur,bir yol açılır bilemem.Ama sıfıdan zor.Japonya’da çalışabilmenin en olur yolu burada okula gitmiş olmaktır.Japonya’da okuyup,okurken de buradaki yöntemlerle edindiğiniz özelliklere,yeteneklerinize göre bir iş bulmanız daha mümkün.

2)Japonya’da okumak istiyorum.Ne gibi burslar var?

Ben Japon hükümetinden aldığım bursla geldim.Gayet yaşanılabilir bir aylık miktarı var ve okuldan sonra ne yaparsanız yapın geri ödemesi yok.Birçok programı var.Sadece bir seneliğine gelmek için,tüm üniversiteyi burada okumak için,yada master doktora programları için.Bursun adı MEXT (Monbukagakusho).Ankara’da Japonya Büyükelçiliğinde sınavı oluyor.Ücretsiz.Kaybedeceğiniz hiç birşey yok.Kontenjan da çok sınırlı değil.Ama elbet herkesi gönderecek halleri yok.Öncelikle ya İngilizcenizin yada Japonca’nızın iyi düzeyde olması gerek.Önce bir araştırma planı elemesi,dil sınavı elemesi,en son da mülakat oluyor.İngilizce’den kazanan arkadaşlar genelde Odtü,Boğaziçi vs üniversitelerden oluyor.Ayrintili bilgiyi Japonya Büyükelçiliği resmi sitesinde bulabilirsiniz.
 Bir de Türkiye’den bir burs varmış.Onu ben de yeni öğrendim.Taa Atatürk zamanından beri.Mext’ten daha yüksek burs veriyor hem de.Milli Eğitim Bakanlığının.Geri ödemesi yok yalnız okul bittiğinde Türkiye’ye dönüp birkaç yıl zorunlu memuriyet var.Nasıl beyin yetiştirilir,nasıl ülkeye faydalı edilir işte..Nur içinde yatsın..
Burssuz gelebilirim diyorsanız,özel üniversitelere direk başvuru yapabilirsiniz.Onun ayrıntıları ile ilgili bilgim yok ama.
 Neyse Japonya’ya nasıl gelinir konusunu açıklığa kavuşturduysak,magazin kısmına gelelim. 🙂

3)Japonya’da çocuklar 12 yaşına kadar aileyle yatıyormuş doğru mu?

Doğru.Aynı odada yatıyor yani.Ama 12 yaşına kadar değil.Yani belli bir yaşı yok.Çocuk kendine ayrı oda isteyene kadar.Bu da genelde ilkokula başladığı dönemler oluyor.İki sebebi var benim çözdüğüm.Birincisi ev dar. .İkincisi Japonya’da ne tuvalet eğitimi ne oda ayırma gibi konularda çocukların üstüne gidilmiyor.Herşey oluruna bırakılıyor.Bu konudan bir yazı çıkar ha. 🙂

4) Japonya’da görücü usulu evlilik var mı?
Bundan da kocaman bir yazı çıkar. 🙂 Var.Yani eskiden tam görücü usulu varmış.Bizim usulden.Ama şimdi o işi evlilik şirketleri hallediyor.

5)Hiç “keşke çıkmasaydım,annemin dizinin dibinde otursaydım” dediğin oluyor mu?

Sıkıntılar var tabi herkesin hayatında olduğu gibi.Ama açıkçası olmuyor..Bu orayı sevmeyip burayı çok sevdiğimden falan değil.Çünkü yetişkin olduktan sonra hayatımı burada kurdum.Herşeye burada alıştım.Buradaki düzeni biliyorum.Buradaki hayatımı,anlayışı seviyorum..Belki de karakter olarak başka bir ülkede yabancı olmayı seviyor olabilirim. 🙂 Çünkü bu çok anlamda özgürlük demek.

6)Türkiye’ye ne sıklıkta geliyorsun?Meyra doğduktan sonra gelişlerin sıklaştı mı?
Okuldayken senede bir.Sonra Meyra doğana kadar isim sebebiyle 3ayda bir falan geiyordum.Otel bakmaya tur denetlemeye,malzeme bakmaya,turun başında filan.Geniş geniş vakit geçiremesem de,market alışverişimi yapıp geliyordum. 🙂Meyra doğduktan sonra iş gezisine çıkamadığım için 2 senelik doğum iznimin neredeyse yarısını Türkiye’de geçirdim.Şimdi yılda sadece en fazla 10 günlük uzun izni yılda bir kere alabiliyorum..Bundan sonra çok zor olacak.Ve en çok bu yüzden iş konusunda tereddütlerdeyim.Meyra’nın hem dil gelişimi hem de iki kültürü de öğrenmesi açısından sık sık Türkiye’ye gitmesi gerek.

7)Meyra’ya isim koyarken neleri göz önünde bulundurdun?

Sevgili bebekveben’e anlattığımın aynısı olacak ama,Meyra’ya isim ararken çok zorlandık. Asya düşündüm. Çünkü ortak noktamızdı. Hoş bir isimdi ama Japonya’da telaffuzu zor. Onun için birinci önceliğimiz Japonya’da sıkıntı çekmeyeceği bir isim bulmaktı. İkinci öncelik, soyadı zaten Japonca olduğundan ismi Türkçe olmalıydı. Her iki dilde de kulağa hoş gelmeliydi. Eğer Meyra’ya iki isim koysaydık burada Japonca ismiyle seslenilecekti ve tam bir Japon olacaktı. Oysa şimdi melez. Üstelik Meyra ismi yeni nesil Japon isimlerine benziyor ve telaffuzu Japonca’da çok kolay. Bir de “parlayan ışık” demekmiş. Gerçi anlamsız, uydurma olduğunu yazan yerler de var ama ben parlayan ışığım olarak kabul ediyorum. 🙂

8) Japonya’da ilgi gören meslekler hangileri? Orada da aman bi doktor ol algısı var mı?

Popüler meslekler elbet var.Ama Türkiye’deki gibi algılandığını sanmıyorum.Doktorluk burada da vay be dedirtiyor.Çünkü gerçekten çok kazanıyorlar.Doktor deyince direk zengin olduğu biliniyor.Onun dışında öğretmenlik çok duyuyorum.Çevremde çalıştığı özel şirketi bırakıp öğretmen olmak isteyen arkadaşlarım vardı.
Fakat Japonya’da bu tür mesleklerden çok, ne kadar büyük,ne kadar adı duyulmuş bir firmada çalıştığınızla prestij yapabilirsiniz.İnsanlar oraya daha çok takılıyor. Gerçi şimdiki gençlik bunlara da takılmıyor.Part time iş ile hayatını sürdüren çok genç var.Sosyal problem olduğu söyleniyor ama kimse onlara “ayyyy garsonluk yapıyo buuu” demiyor.Ben de yaptım.Hiç çekinecek bir durum değil.

9) En sevdiğin Japon yapım film

Son iki senedir film falan takip edemiyorum hiç ama şu ana kadar aklıma kazınan iki Jpaon filmi var.Defalarca seyredebilirim.Birisi “Always(sanchomeno yuhi)”,diğeri de “Sakuran” 

10)Sizin soğuk çamaşır makineleri temizliyor mu?Deterjan mı daha etkili?

Yoook valla.Zorla sıcak su dolduracağım diye canım çıkıyor.Daha iki gün önce evi su bastırıyordum..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder