28 Temmuz 2016 Perşembe

Japonya'da Kadının Yeri



Şu çok okunan sözlükteki muhabbete tek tek cevap vermek istemedim.Hem uzatmayayım dedim hem de sanki herşeyi ben mi biliyorum ki cevap vereceğim.
Ama belki de orada yazılanları okuduktan sonra algıda seçicilik mi oldu bilemiyorum,daha çok kulağıma çalınır oldu sanki.Japonya’da kadının ezildiği,aşşağı görüldüğü,hele hele ki iş dünyasında adam yerine konmadığı,yükselemediği..
Bu konuda illaki bir iki şey söylemek istiyorum ben de..Japonya’da neredeyse 10 yıldır yaşayan,Japon eş sahibi olan,anne olan,iş hayatının içinde olan bir KADIN olarak.Hatta yabancı bir kadın olarak.
Hayır yukarıda bahsettiğim yorumların hiç birine katılmıyorum!
ÇÜNKÜ
AİLE?
Bu memlekette ister karı koca çalışsın,ister tek erkek çalışsın,evin cüzdanını kadın taşıyor.Kocaya günlük yada haftalık harçlık veriyor.Bol bol televizyonda mevzu oluyor.Kocalar harçlıklar az diye isyan ediyor.En yakın çalıştığım şirketten biliyorum.Bir abi var.Hanımı günlük 1000yen veriyormuş.Azcık fazla harcadı mı borç alırdı.Ne gülerdik.
Siz karar verin şimdi,ailenin reisi kim? Ha cüzdanla bitmiyor elbet.Ama kısa etek mi giydin,kimle dışarı çıktın,camdan mı baktın da yok.Ha bunu karı koca canının istediğiyle takılıyor mantığına yansıtmak da mümkün elbet.O da insanın bakış açısına kalıyor..Şahsen benim etrafımda karı koca keyfine geldiği gibi takılan hiç aile yok!
İŞ DÜNYASI
Dünyanın hangi ülkesinde çalışan ve yükselen erkeklerle kadınların sayısı eşit?Hadi bunun içinde de Japonya’yı yorumlayalım.Elbet her türlü iş yeri var.Ezen de vardır,yeren de öven de.Ben kendi bildiğimi anlatacağım.
Benim çalıştığım yerde herşey sınava tabi.Birisini insiyatifiyle bir yere gelmiyorsun.Sınava giriyorsun.Ya geçiyorsun ya kalıyorsun.Kadın da olsan erkek de.Ve yine benim çalıştığım yerde üstümde,onların daha üstünde daha da üstünde bir sürü KADIN var.Hatta ben en çok onlardan birinden çekiyorum. 🙂 Neyse bu konu dışıydı. 🙂 Ne diyordum.Gayet yükseklerde kadın dolu.
Peki ben ve benim gibi 7 senedir çalışıyor hala en altın acıcık üstü kadın arkadaşlar..Vah bizeee vah..Bak nasıl eziliyoruz Japonya’da.Anlatayım mı nasıl eziliyoruz.Hepimizin birer ikişer çocuğu var.Hamileliğin 7.ayından,doğumun bir ay sonrasına kadar full maaşımızı alıp izne ayrıldık.Sonrası 1 buçuk yaşına kadar maaşın 100de 70’ini alarak.Benim çalıştığım yerde üstüne bir de 6 ay 100de 50 verdiler.Tam 2 sene 2 ay izin yaptım.Şimdi küçük çocuğumuz olduğu için kısa çalışıyoruz.Ben hergün 9 da girip,15:45’te çıkıyorum.Maaşım azalıyor tabi ona göre.Ha istersem Full çalışmaya da dönebilirim.Ama dönmüyorum.Kızıma zaman ayırmak istiyorum.Ben çalışmayı sevenlerdenim ama çalıştığım yerdeki birçok kadın kısa saatlerde çalıştığı dönem içinde fazla sorumluluk almadan,basit ofis işleri yapmayı tercih ediyor.Peki diyorlar.Annelik en ön planda tutuluyor.Ha bu arada işe hamile dönüp 6 ay çalışıp yine izne ayrılan,arka arkaya 3 çocuk doğuran da var..
E şimdi biz çoluk çocuk oturup sınav çalışmaya da vakit yok.Olmayan olmuyor işte.Neyi öncelik tuttuğuna bağlı.Çünkü çocuğu doğurup full time yuvaya bırakıp çatır çaır çalışan,sınavları da çatır çatır geçen de var.
Demem o ki,genel anlamda kadınların toplamı erkek kadar yükselemiyordur doğrudur.Ama doğuran kadını bir bahane bulup sepetlemiyorlar.Bu kadın nasılsa doğuracak deyip baştan ayrı kefeye koymuyorlar.Ha koyan iş dalları da vardır.Bilemiyorum.Ama nerede yok?Şimdi siz karar verin.Kadının iş dünyasında yeri var mı yok mu?
SOSYAL HAYAT
Gece yarısı tek başıma sokakta da olsam korkmuyorum.10 yıldır yolda yürürken hiç laf yemedim.
Boşanan kadına kimse aç aç bakmıyor.Kimse afedersiniz potansiyel … muamelesi yapmıyor.Hatta iki yakın arkadaşım daha önce evlilik geçirmiş,hatta küçük çocuğu olan hanımlarla evlendi.Kendi çocukları gibi bakıyorlar.Çok mutlular.Erkeklerin anaları “dul kadın mu alacaksın!!Hem de çocuklu!!”diye kafalarını yemedi.Düğünlerini de yaptılar.Kimse vırvır etmedi.
HA EVET
Ha evet Japonya da ataerkil toplum.Eskiden kadınlar kocalarının çoraplarını bile giydirirmiş.Bundan bugüne kalan mı?Hala kadınlar kızsa da,hiiiiç öyle düşünmese de insanların önünde kocaları efendidir.İyidir hoştur.Güya ne dese odur.Eve dönünce iş değişir.Yani önemli olan kocanın karısına verdiği değerdir.
Ha evet Japonya’da şiddet var.Nerede yok erkeğin hayvanı? Ama hiç sokak ortasında karısını bıçakladı haberi duymadım şu güne kadar!!
Ha evet Japonya’da da tecavüz var.Nerede yok?Ama normal günlük hayatında önünü arkanı kollayarak gezmek zorunda kalmiyorsun! Barış için yola çıkmış kadınların,adım attığı anda tecavüz edilip öldürüldüğü biryer değil!
YANİ
İnsan olan erkek arkadaşlarım kardeşlerim abilerim alınmasın.Erkeğin,  kadının tırnağının kiri olamayacak versiyonları heryerde var!Malesef sıfıra indirmenin mümkünü yok…Ama bir yorum yaparken sadece bir tarafından bakmamak lazım.Yoksa her yere her türlü bakılabilir.Bir de bu yorumları o yerin her türlü nimetinden faydalanırken yapıyorsan, ben Japon olsam gücenirdim yani..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder