28 Temmuz 2016 Perşembe

Setsubun (Fasulye ile Şeytan Kovalama)

 Bugün “Setsubun” yani fasulye ile şeytan kovalama günü.Böyle söyleyince bu kültür ile dalga geçtiğim düşünülebilir.Hiç öyle değil.Çünkü bugün yapılan şey bu işte.Ha setsubun günü ile aramız iyi mi? Bu seneye kadar çok iyidi.Çünkü değişik kültürlerin ilginç adetleri kadar bayıldığım birşey yok.Amma velakin,bu sene ucundan bize de dokundu.Pek hoşlaşmadık..
Şöyle ki,
Bugün evlerde akşam ailecek yapılan kovalama töreninden hariç,yuvalara ana okullarına da şeytan “Oni” geliyor.Çocuklar kavrulmuş fasulye ile kovalıyor falan.İyi güzel de,bu şeytan öyle sevimli yalandan oyun olsun şeytan değil.Baya çocuklar feryat figan…
E Türk anası olarak ben
Yaşadığım sınırlı kültür şoklarından birini yaşıyorum bu konuda..Ulen yuvaya götürmiyim bugün Meyra’yı dedim.Ama pazartesi çat ateşlenince üst üste bariz yalan olacaktı.Mecbur gittik.Ama dün gece önceden hangi öğretmenin “Oni” olacağını öğrenip, Meyra’ya “Meyra bak yarın Takushisan Oni olacakmış.Ama kimseye söyleme.Sır tamam mı?Takushisan’ın kulağına söyleyebilirsin” diye ispiyonladım.Sonra da aslında bugün yapmamız gereken şeytan fasulyeleme işlemini dün gayet eğlenerek yaparak olaya alıştırdım.Hatta en sonunda Meyra maskeyi kafadan çıkarmadan acayip eğlendi.Ha bir de dün öğretmenine “yaw bizde böyle şey yok.Bu çocuklar daha minicik.Niye böyle bir travma yaşatacağız illa ki dedim. 🙂Kadıncağız bana Meyra’yı arkalarda tutacağını hep yanında olacağını söyledi. Neyse biz evde de Oni falan yok.Oni Takushisan diye hazırlığımızı da yaptıktan sonra sabah yuvaya gittik.
Yuvaya gidince kapıda Meyra’nın bir arkadaşının annesiyle karşılaştık.Acayip eğlenerek “bizimkilere (iki çocuğu var) BUgün şeytan gelcek.Oyyy çok korkunç dedim.Yukarıda ödleri kopuyo” dedi.Te Allaaaam diyerek yukarı çıktım ki,Meyra sınıfına adım attığı gibi Takushisan’a koşup,kulağına “sen Oni olcaksın dimi?” dedi.Ben de “aaa kimseye söyleme”diyecek diye beklerken,”ne anlamadım??ben de duydum bugün çok korkunç Şeytan gelecekmiş” dedi…
Bittiğim an oldu diyeyim,siz anlayın..Hemen Meyra’yı tuvalete götürüp bir yandan,”Takushisan kimse anlamasın diye öyle diyo demiiiii.Ama biz biliyoruzkiiii” diye olayı oyunlaştırmaya çalıştım..Ve Meyra’nın yuva defterine “Meyra’yı çok korkutmayın”yazmadan duramadım. :))) Ve işe gittim.İşte samimi arkadaşıma olayı anlatınca bana Oni’ymişim gibi baktı…
Öööyle böyle atlattık..Meyra şeytan geldiği an biraz ağlamış.Ama sonra bizim evde de maske var falan demiş.Ama öğle uykusundan çok az uyuyarak annemi istiyorum diye uyanmış..Rüyasına girdi kesin çocuğumun! aahh ah seneye kesin izinliyim..
Bu arada youtube’da karşınıza çıkan Japonların çocuk korkutma videoları Oni değil.Oni çok daha masum.Videodakiler “Namahage”.Böyle ararsanız çıkıyor zaten.Akita bölgesinin bir alışkanlığıymış.Zaten setsubunla alakası yokmuş.Zaten de akıllara zarar.Aman aman…
İçimi döktükten sonra asıl mevzuya gelirsek,setsubun çocuk korkutma bayramı değil elbet.Evdeki şeytanları,yani hastalığı,kötü enerjiyi,nazarı,kötü olan herşeyi kovup,içeriye de iyilikleri güzellikleri çağırmak.Onun için “Oni wa soto,fuku wa uchi” yani “şeytanlar dışarı,iyilikler içeri” diyerek şeytan kılığına girmiş kişiyi kavrulmuş soya fasulyeleri fırlatarak dışarı kovuyoruz.Ertesi gün sokaklar fasulye tarlası.
blogger-image-2083018450
Sonra kendi yaşımız kadar fasulye yiyoruz.Yani 35se 35 fasulye.E çocuğa sen sadece iki tane yiycen diyemediğğmğzden o istediği kadar yiyor.Sonra da “Ehoumaki” upuzun bir “sushi roll”u güney doğuya bakarak hiç konuşmadan yiyip bitiriyoruz.(çocuklu evde bu da mümkün değil malesef)Sonra da bu sene pek mutlu pek sağlıklı oluyoruz.
blogger-image-839741657
blogger-image-2064114931
E biz hiç birini doğru düzgün beceremedik.İyilikle kalmayacak mıyız?Yok öyle birşey tabi.Fala inanmıyoruz.Falsız kalmıyoruz.Nerde bi ilginçlik,bi eğlence varsa tadını çıkarıyoruz. 🙂

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder