27 Temmuz 2016 Çarşamba

Japonya’da (Seijinshiki) 20 Yaş Seremonisi

 Bizde 18 olan reşitlik yaşı Japonya’da 20.”Hehe iki sene giydirdik!”demeyin.Biz reşit olamıyoruz,onlar oluyorlar..
 Bir kere düşünün, 18 yaşına girdiğiniz gün hayatınızda ne değişti? Ehliyet alabildiniz tamam.Ama doğru söyleyin.Büyük beklentileriniz,bir anda kendi ayakları üstüne basan kocaman reşit olma hayalleriniz o gün suya düşmedi mi?Bir ben miyim yahu??Düşünsenize akşam yemeği masasından kalkıp gitseniz,biriyle evlenseniz kimse dur diyemez.Suç işleseniz tek başınasınız!Ama o yemekte en ergen halinizle “ama ama ben yarın 18 oluyorum!Bana karışamazsınız!”deyince hafif sırıtan babanızdan hangi cevabı alırsınız??? Evet :). O cevabı 🙂 “Kendi paranı kazanana kadar karışırım.nereye gidiyorsun git bakalım.Heee o zaman otur adam gibi yemeğini ye!”Siz naparsınız?Efendi gibi yemeğinizi yer yada suya düşen egonuzu alır odanıza kaçarsınız..Çünkü biz böyle yetiştik.çocuklarımızı nasıl yetiştireceğiz bilmem. .Ha bu arada kendi paranızı kazandığınızda dahi “karışmayın” demek sıkıyordur,doğrudur 🙂
 Gelin ben size şimdi Japonya’yı anlatayım.Bu memlekette “Erişkin olma töreni diye birşey var öncelikle.(Seijinshiki).Her yıl Ocak ayının ikinci pazartesi günü,o sene 20 yaşını doldurmuş gençlerin toplandığı bir seremoni.Belediye düzenliyor ve yaşanılan bölgenin uygun bir salonunda oluyor.Resmi tatil.Katılmak zorunlu değil ama gençler pek hevesle gidiyor.Duyduğuma göre içerik belediye başkanı filan gibi insanların uzun uzun konuşmalar yaptığı acayip sıkıcı birşeymiş.Japonlar da biliyorsunuz acayip çalışkan falan böyle robot gibi ya.”Amaaaan gençlikte çekilirmi” filan demiyolrar bayılıyorlar! Değil tabiki 🙂 Öyle bir gençlik dünyada yok.Olmasın zaten 😛
Neyse Gençlik o gün çekiyor Hakamalarını(erkekler),uzun kollu kimonolarını (kızlar) ,süsleniyorlar püsleniyorlar (hem erkekler hem kızlar 🙂 ) gidiyorlar.Sonra da bir çoğu törenin yarısında atıyor kendini dışarı.Artık alenen serbest ya,sanki o güne kadar ağızlarına içki sürmemiş gibi doğru publara barlara izakayalara.Yada bildiğin yollarda içmeye.Sokaklar 20’lik kimonolu gençlerle dolu oluyor.İçmek bahane,erişkinliklerini ilan ediyorlar göstere.Çünkü daha dün onlara yaşını sora kasiyer sırtındaki kimonoyu görünce uzatıyor birayı.↓↓
Şimdi sandınızki öyle böyle takılıp eğleniyolar iyi de,onların hayatında ne değişiyor?Çok şey..Çünkü bu gençler daha ufacık ilkokul öğrencisiyken, 6.sınıfa gelince arkasına diziyor küçük çocukları civciv gibi okula götürüyor.(Onu da ayrı bir yazacağım)Yolda ona yardım eden gonüllü amcalar teyzeler oluyor ama sorumluluk alıyor.Liseye geçti mi azar azar garsonluktur,kasiyerliktir ne olursa part time işler yapmaya başlıyor.Para kazanıyor.Üniversitede zaten herkes çalışıyor.Harçlığı bırak aileden desteği de varsa,part time işi parasıyla Paris’e gezmeye gidiyor.Yani akşam yemekte babasına “paramı da kazanıyorum ne olacak”dese gam yemez ya,zaten 20 yaşı geçti mi gerçekten reşit bir insan olarak görülüyor.Gerek yok yani..
İşte bu yüzden Japonlar birer birer kendine güvenli kocaman bireyler! mi…Hiç değil…Biz ne kadar kendimize kapalı göz!!! güveniyorsak, onlar da o kadar kendine güvensiz millet.Ve bu kısım çok muamma.Ama bence tam da işte bu sebepten sorumluluk sahibi insanlar!Sorumluluğu taşımayı bilen ve bundan zevk alan insanlar.(Çoğu! 🙂 ) İşte tam bu yüzden aklı başında çocuk eğitimcileri eğitim yöntemleri,daha bacak kadarken çocuğunuza sorumluluk verin diyor.Ne kadar küçük olduğu ve uyduruk olduğu önemli değil.Bırakın o kendini sorumlu hissetsin diyor.
Ben bu “Seijinshiki” seremonisini çok kıskanıyorum..Çünkü sizi bilmem ama 18.yaşımın doğum günü bile farklı olur sanmıştım.Hiçbi nane olmadı..Bizde zor tabi aynı uygulamalar,özellikle ana baba tarafından birey olarak görülebilme falan filan ama en azından göstermelik bi tatminimiz olaydı fena mı olurdu.”Heyyyt 18 yaşındayım ulen var mı!Oy bile kullanırım!”edası satabileydik fena mı olurdu..

2 yorum:

  1. Abla, turkiyede birey olmak icin genel goruslerin bir cogunu gelistirmekten baska hicbir care maalesef yok. Bunun da ilk adimi cekirdek aileden gelen kalici egitim. Ebeveynlerin kendilerini egitmesinden baska yol yok.

    YanıtlaSil
  2. Bu sene 22 haziranda 18 oldum 24 haziranda oy kullandım 1 temmuzda ehliyet aldım 8 temmuzda da arkadaşlarımla tatile çıktım. Sanırım ben bu 18 olma işini tamamlamış bulunmaktayım :)))

    YanıtlaSil